Jeg har aldri lagt skjul på at Eirik var sint på meg den
siste tiden av sitt liv, men har tidligere valgt å la være å si noe om hva som
lå til grunn for dette i respekt for at «sannheten» aldri kan bekreftes - at
Eirik ikke lenger har muligheten til å si sin mening knyttet til samme tema.
Ettersom månedene har gått, etter hvert som jeg har fått innsyn i dokumenter og
blitt kjent med nye opplysninger, har jeg innsett at den største uretten jeg
kan begå mot Eirik er å tie om disse erfaringene. Erfaringer jeg tror andre kan
lære noe av – så vel andre med psykiske problemer som deres foreldre eller
andre pårørende, helsepersonell og andre som knyttes opp mot en helhetlig
oppfølging – for å kunne være en best mulig ressurs for den som trenger det.
Et regelverk som skaper problemer
Allerede fra fylte 12 år setter loven begrensninger for hva
helsepersonell kan fortelle om en pasient uten deres samtykke. Eirik benyttet seg
av denne retten, og tillot kun samarbeid med foreldre gjennom diagnostiske
intervjuer i oppstarten av behandlingen ved barne- og ungdomspsykiatrisk
poliklinikk (BUP). Et pålegg han opprettholdt og strammet inn i store deler av
perioden med akutt sykdom, også under innleggelser ved akutt psykiatrisk
avdeling for barn og ungdom (BUP akutt.
Lovreglene er diffuse, og sier lite om hvordan
helsepersonell skal vekte mellom hensynet til pasientens ønsker og hensynet til
pårørendes rett til informasjon. Til grunn for opprettholdelse av ønske om
taushet i Eiriks tilfelle, la helsepersonell vekt på oppbygging av tillitt og
mulighet til å skape gode relasjoner – en behandlingsallianse mellom pasient og
helsepersonell/andre som var delaktige i oppfølging og behandling. Dette
medførte at jeg som forelder ikke fikk helsemessige opplysninger om Eirik, ei
heller informasjon om hva som ble tatt opp i møter med hem. Først etter at jeg
har lest gjennom journalnotater og andre notater etter Eirik døde, har jeg blitt
kjent med at han beskrev sitt forhold til meg som konfliktfylt og vanskelig opp
gjennom ungdomsåra. At han ikke følte seg sett eller forstått.
Årene før Eirik ble pasient underlagt psykisk helsevern
For å kunne forklare egne antagelser og påstander, blir jeg
nødt til å fortelle om årene før Eirik oppsøkte hjelp fra helsetjenesten. De
årene han selv la til grunn for sitt eget sinne mot meg.
Eirik var gjennom hele barndommen en stille, rolig og
forsiktig gutt. I foreldresamtaler på skolen fikk vi hele veien positive
tilbakemeldinger. Det eneste problemet lærerne opplevde, var hans sjenanse som
ble til hinder for deltakelse i så vel undervisningstimer som i ulike fysiske
aktiviteter. Ved overgangen mellom barne- og ungdomsskolen ble jeg stadig mer bekymret
for ham. Han hadde fortsatt kontakt med vennegjengen, men mens andre
jevnaldrende begynte å «utforske verden», tilbrakte Eirik mer og mer tid hjemme
alene foran en pc skjerm. I god tro om at jeg gjorde det beste for ham,
oppfordret jeg ham til økt sosial omgang og fysisk aktivitet. Forslag som i all
hovedsak endte opp med lange diskusjoner og sure miner.
Eirik hadde aldri vært mye syk opp gjennom barndommen, men
stadig oftere i løpet av ungdomsskoleåra var han hjemme fra skolen på grunn av
kvalme og magesmerter. I starten av 10. klasse ble problemet så stort at jeg
tok ham med til en privat barnelege. Her ble det påvist en bakterie i
magesekken som kunne forklare hans kvalme og magesmerter, og en legeerklæring
ble sendt til skolen på grunn av fare for høyt sykefravær. Til tross for at jeg
sendte med Eirik melding til skolen de dagene han var syk, at vi hadde inngått
en avtale om at han skulle gi beskjed til lærerne dersom han måtte gå fra
skolen i løpet av dagen, kom Eirik hjem en dag på nyåret 2011 og fortalte at
han i lengre tid hadde skulket skolen uten å bli oppdaget. Jeg forsto at det
måtte ligge en årsak til grunn for skulkingen, men da jeg spurte ham om dette svarte
han bare avvisende at «det burde du skjønne sjøl».
Jeg kunne ikke tillate at Eirik fortsatte å skulke skolen,
med det også risikere at han ikke fikk godkjent siste trinn på ungdomsskolen
eller ødelegge sine egne muligheter videre i livet. Ei heller kunne jeg tvinge
ham til å fortelle meg hva han opplevde som så vanskelig at han ikke ville være
på skolen. Jeg oppfordret ham derfor til å oppsøke fastlege. Mens han ventet på
inntakssamtale ved BUP, samarbeidet jeg med skolen for å finne ulike løsninger
for så vel å hindre Eirik i å skulke som å tilrettelegge en skolehverdag han
kunne takle. Tiltak som i all hovedsak førte til at forholdet mellom Eirik og
meg ble enda mer anspent og vanskelig, og som han selv sa: «du gjør det bare
enda vanskeligere for meg».
14 måneder som
pasient underlagt psykisk helsevern…
Etter fire måneders ventetid, startet Eirik opp med samtaler
hos psykolog ved BUP høsten 2011. Først fire måneder senere fortalte Eirik meg
at han hadde fått diagnosen sosial angst. En tilstand som umiddelbart fikk meg
til å forstå de problemene jeg hadde opplevd med ham de senere årene, og som
gjorde meg bevisst på at jeg hadde gjort meg selv til hans verste fiende med
alle forslag og tiltak jeg hadde satt i gang i god tro om at det var «til hans
beste».
I et ansvarsgruppemøte under en av innleggelsene
konfronterte Eirik meg med det han mente var løgn – at jeg ga opplysninger til
helsepersonell fra skoletiden slik jeg hadde blitt fortalt i foreldresamtaler,
mens han selv fortalte om utallige episoder der han hadde havnet på rektors
kontor. Jeg fikk forklart Eirik der og da, i påhør av helsepersonell og andre,
at jeg ikke kunne vite det som ikke hadde blitt meg fortalt. I etterkant har
jeg stusset på hvordan dette kunne være mulig. Hvordan kunne ikke vi som
foreldre ha mottatt informasjon fra skolen dersom dette var tilfelle…? Hvordan
kunne det ha seg at barnevernet ikke fant noen som helst opplysninger om
negativ atferd som kunne tilsi eller tyde på omsorgssvikt…? Og verst av alt,
hvordan kunne det ha seg at helsepersonell etter dette møtet ikke fattet mistanke
om at det kunne befinne seg flere avvik mellom det Eirik fortalte og hva jeg
som forelder hadde kunnskap om…?
Pårørende – en ressurs…?
Jeg kan forstå at Eirik ble bitter etter det han opplevd
gjennom årene på ungdomsskolen, men hadde ikke i min villeste fantasi trodd at
dette var et hovedtema i samtaler med helsepersonell også etter at det ble
klart at Eirik slet med selvmords- og voldstanker. Kan ikke i min villeste
fantasi forstå hvordan i så fall helsepersonell kan ha ansett hans tanke- og
handlingsmåter som rasjonelle ut fra hva han fortalte dem om. Vil aldri kunne forstå
at det var til Eiriks beste at jeg ikke ble konfrontert med de samme
opplysningene. Jeg hadde tross alt vært mamma’n til Eirik i over 17 år da han
ble akutt psykisk syk og forsøkte å ta sitt eget liv for første gang i påsken
2012 – et selvmordsforsøk som ble sett på som et kraftig rop om hjelp. Jeg
observerte endringer ved ham og hans personlighet både i forkant av behandlingsoppstarten
og under hans akutte sykdomsfase. Opplysninger som kan ha vært viktige for
helsepersonell å vite noe om, men som aldri ble vektlagt i samtaler.
I etterkant av dødsfallet har jeg forstått at
helsepersonells oppbygging av «behandlingsallianse» med Eirik, opprettholdelsen
av taushetsplikten, kan ha gått på bekostning av så vel innhenting av
informasjon som min relasjon til ham. For meg virker det som om helsepersonell
og andre gjennom taushetsplikten har forårsaket at hans opplevde konflikt med
meg ble opprettholdt, i stedet for å hjelpe ham med å bearbeide det han opplevde
som vanskelig ved å trekke meg med inn i samtaler med ham – «rydde vekk» en
konflikt som kan ha vært et hinder for å komme «til bunns i» hva hans egentlige
problem knyttet til selvmords- og voldstanker besto av.
Under en av innleggelsene ble det mistenkt at Eirik kunne
lide av schizofreni – mistanker om en tilstand som han aldri ble utredet for,
og som hverken instanser som hadde ansvar for videre oppfølging eller foreldre
ble informert om. Utover det jeg har
fortalt her, og det jeg har lest om i journalnotater, kan jeg aldri med 100%
sikkerhet si at dette var hele grunnlaget for Eiriks sinne mot meg. Det jeg
imidlertid er rimelig sikker på, er at helsepersonell aldri ville mistenkt
eller antatt omsorgssvikt dersom de hadde mottatt opplysninger om mistanker til
alvorligere diagnose enn først antatt eller fått vite om mine synspunkter i
samme tema som Eirik tok opp med dem.
En svakhet i helsetjenestens IKT-system og opprettholdelse
av taushetsplikten, kan ha kostet Eirik livet. Det kan også tyde på å være
årsak til at ingen tok meg på alvor da jeg ba om hjelp fra så vel politi som
helsetjenesten da Eirik truet meg på livet dagen før han døde. Etter all
sannsynlighet har helsepersonells mistanker og antagelser om omsorgssvikt
forhindret meg i å være en ressurs for ham.
Som mamma opplevde jeg en trygghetsfølelse da Eirik ble
ivaretatt av helsepersonell – en trygghet som har vist seg å ha vært basert på
feil grunnlag. Jeg måtte innse og akseptere at jeg ikke var den som best kunne ivareta
Eirik forsvarlig da han på grunn av sykdom ble en trussel mot så vel seg selv
som meg. Jeg visste bare ikke at helsepersonell hadde en mistanke til og
oppfatning av at det var jeg som var problemet.
Følelsen av å ha blitt forhindret i å være en ressurs for Eirik
er utrolig bitter. Likevel håper jeg at andre – så vel andre som sliter med
psykiske problemer og relasjon til egne foreldre, samt helsepersonell og andre
som har ansvar for oppfølging av psykiatriske pasienter – kan ta lærdom av det
jeg har erfart. Ikke minst vil jeg oppfordre alle andre foreldre til å stille
spørsmålstegn til taushetsplikten. Informasjonsplikten til foreldre bør etter
min skjønn ikke bare omhandle en vurdering ut fra pasientens ønsker og helsepersonells
behov for å skape «behandlingsallianser». Den burde først og fremst, og i aller
høyeste grad, legges til grunn for en vurdering av hva som vil være til
pasientens beste for å kartlegge en situasjon best mulig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar