mandag 16. september 2013

Et første famlende steg mot en ukjent verden


 

Før telte jeg timer, dager, måneder og år fra den dagen Eirik ble født. I oktober 2012 ble tellingen snudd om til timer, dager og måneder fra den dagen han døde… Ved hans båre lovte jeg å kjempe hans kamp mot systemet videre. En dag sørge for at han blir vist rettferdighet for den uretten som ble begått mot ham.
Jeg har bedt Fylkesmannen og NPE gjennomgå «saken». Intensjonen er et behov og et ønske om en faglig gjennomgang og vurdering av alt som skjedde i løpet av den tiden Eirik var pasient underlagt psykisk helsevern. Håpet er at andre skal ta lærdom av hans og våre erfaringer, at dette kan bidra til å minske risikoen for at andre kan ende opp i samme eller lignende situasjoner. 
Uavhengig av om Fylkesmannen og/eller NPE sier seg enig i at det ble begått en urett mot Eirik som førte ham inn i døden, vil jeg uansett aldri finne en mening ved at et barn velger døden foran livet. Aldri kunne akseptere den smerten livet påførte ham. Erfaringene har brennmerket min sjel, og har dømt meg til å leve et liv videre med Eirik kun som et kjært og dyrbart minne.

På tross av at jeg ikke kan se en mening i at Eirik døde, har jeg etter hvert innsett at det hverken ovenfor ham eller noen andre ville være rettferdig om han døde helt forgjeves. De siste månedene av hans liv, viste han meg tillit ved å be meg bruke min faglige kompetanse til å hjelpe ham med å skrive ulike henvendelser til «systemet» for om mulig å kunne gi ham en bedre hverdag. Etter han døde, fant jeg igjen alt han selv hadde oppbevart av journalnotater og egne notater her hjemme. Noe som også har gitt meg kjennskap til en rekke detaljer Eirik valgte å skjule for meg mens han levde. Jeg er ikke et sekund i tvil om at Eirik la igjen dette hos meg for at jeg skulle kunne bruke det til noe, og for meg er det viktigste av alt å prøve å bruke dette på en best mulig måte til fordel for andre.
Som så mange før meg, har jeg stått fram i media og fortalt om tragedien som rammet oss:

TV2 nyhetene 11.2.2013

I tillegg har jeg opprettet og administrert facebooksiden «En vakker engel til oss kom, tok et valg og vendte om», der jeg hovedsakelig har delt erfaringer og historier om alt fra sorg- til klageprosess:
En vakker engel til oss kom, tok et valg og vendte om

Med denne bloggen ønsker jeg å kunne «gå et skritt videre». Ved bruk av erfarings- og fagkompetanse vil jeg forsøke å dele tanker og meninger knyttet opp mot politiske reformer og intensjoner. Gjennom konstruktiv kritikk er mitt mål å åpne opp for en løsningsorientert debatt, og med dette gi Eiriks død en mening jeg kan leve videre med.

 Med dette har jeg tatt mine første famlende steg, inn i "bloggerverden", og ønsker velkommen til:
 «Rettferdighet for Eirik»!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar