20.12.2013 la jeg ut et innlegg som bl a handlet om egne
erfaringer i møte med de offentlig klage- og tilsynsorganene, og om hvordan min
tidligere kunnskap og tillit til «systemet» på bakgrunn av tillært fagkunnskap
har blitt brutt ned underveis i prosessen. Et innlegg som for øvrig også har
blitt publisert som en egen artikkel i NAPHAs kunnskapsbase.
Gjennom egne erfaringer har jeg sett at det finnes et forbedringspotensiale dersom
man ønsker å opprettholde borgernes tillit i møte med forvaltningsapparatet, og noen av ideene tiltak/endring vil jeg dele med dere her:
Betydningen av god
informasjon
Når et menneske velger døden foran livet, vil de aller
fleste etterlatte oppleve å bli stående tilbake med en rekke ubesvarte spørsmål
– hva skjedde, hvorfor skjedde det, hvordan kunne det ha blitt forhindret osv. Når helsetjenesten har vært involvert i
forkant, og man (som meg) sitter igjen med en oppfatning om at det er der
«hovedårsaken» ligger, vil det også være naturlig å starte «jakten på svar»
her. Som nær pårørende har man ofte sin «egen historie» av erfaringer, samt at
man som hovedregel har rett til innsyn i pasientjournaler, epikriser osv fra
helsetjenesten. Kanskje sitter man (som meg) også igjen med notater den avdøde
selv har skrevet, skriftlig kommunikasjon som f eks mail eller sms,
henvendelser man selv har rettet til ulike instanser for å skaffe vedkommende
hjelp mens han/hun ennå var i live osv. Man gjennomgår alt av skriftlige
dokumenter, alt av opplysninger man kan minnes ut fra erfaring. Alt for å kunne
stille oppfølgende spørsmål til andre for om mulig å finne svar på de
spørsmålene man selv sto igjen med i utgangspunktet. Om man så velger å
henvende seg til de ulike klage- og tilsynsorganene, setter man samtidig også ord
på det man selv mener kan ha vært medvirkende- og/eller hovedårsak til
dødsfallet. Det handler med andre ord ikke lenger «bare» om spørsmål når
henvendelsen først er sendt inn og mottatt i forvaltningen. Det handler vel så mye
om avsenders egne meninger og «svar» som venter på en bekreftelse eller
avkreftelse i den tiden det tar å behandle saken.
Når forvaltningen ikke gir informasjon om egne
saksbehandlingsrutiner og forventet tidsbruk, blir det meste uforutsigbart for
den saken angår. I motsetning til en ansatt innenfor offentlig forvaltning som
daglig må prioritere, forholde seg til store saksmengder og x-antall ulike
saker, vil den som har sendt inn en henvendelse kun være engasjert i og opptatt
av sin egen sak. Så lenge som en sak er under behandling, vil også fokuset
tilknyttet saken være en naturlig del av hverdagen. Man mister bokstaveligtalt
kontroll over når man selv er klar for å legge de negative erfaringene bak seg,
og jo lenger tid det tar, jo større blir den (psykiske) belastningen og jo mindre
blir tilliten til at forvaltningen tar saken på alvor.
Forbedringspotensial:
· Som retningslinjene for klage-/tilsynssaker
tilsier, bør avsender få en (skriftlig) bekreftelse innen fire uker om at saken
er mottatt, evt hvorvidt den tas til følge eller ikke. For å gjøre avsender
mest mulig forberedt, bør det også i et slikt brev (som et minimum) informeres om
generell saksbehandlingsrutiner, forventet saksgang og saksbehandlingstid. I
tillegg burde det legges ved informasjon om hvor og hvem man kan henvende seg
til, dersom man har spørsmål underveis.
· Dersom det skjer avvik fra forventet
saksbehandling underveis, bør avsender informeres om dette så fort som mulig.
· Gode rutiner for oppfølging av sak, evt bruk av
nødvendige tiltak for å påse at andre involverte parter overholder sine plikter
og gitte frister, er viktig for å kunne opprettholde avsenders tillit og
trygghet underveis i prosessen. En avsender kan fort oppleve det som respektløs
behandling dersom tidsfrister ikke overholdes, også tidsfrister gitt til andre
involverte parter i saken. Selv om sist nevnte situasjon ikke direkte kan
lastes saksbehandler i klage-/tilsynssaker, har han/hun likevel et ansvar for å
føre tilsyn med andre offentlige organer som er underlagt deres
ansvars-/arbeidsområde, også underveis i en saksprosess.
Betydningen av
gode tilbakemeldinger fra forvaltningen i klage-/tilsynssaker
Som oftest vil den som har sendt inn klage eller anmodet om
at forvaltningen åpner tilsynssak, også ha gitt sine begrunnelser for påstander
og argumenter tilknyttet ulike uttalelser. En rettighet som er styrket fra
1.1.2014, innebærer at man i tillegg har rett til å kommentere og/eller stille
spørsmål til andres uttalelser underveis i prosessen, før en endelig beslutning
blir tatt i saken. Likevel opplever mange at deres uttalelser og meninger ikke
blir vektlagt i tilstrekkelig grad på lik linje med andre «fagkyndige» som blir
involvert i saken. Av mange (meg selv inkludert) oppleves dette som et maktovergrep
fra forvaltningens side, og/eller som er oppnevnt som sakkyndige i klage-/tilsynssaken
ikke opptrer upartisk.
Forbedrings potensiale:
· Når det sendes ut brev til andre involverte
parter for innhenting av uttalelser/informasjon med bakgrunn i en mottatt
klage-/tilsynssak, bør det i tillegg til saksbehandlers spørsmål i saken også
vises til problemstillinger og spørsmål som er stilt av avsender.
· I de tilfeller avsenders uttalelser legges ved
som informasjon og som grunnlag for andres vurderinger, burde det klart gå frem
av vurderingene (og evt konklusjoner) at disse opplysningene faktisk er tatt
til følge. Dersom dette ikke kommer tydelig frem av vurderingene/konklusjonene
som blir gitt, bør saksbehandler etterspørre dette spesielt.
· I den endelige beslutningen som gis, bør det
klart gå frem hvilke argumenter/påstander som er tatt til etterretning, og
hvordan disse er vektet opp mot andre «fagkyndige» i saken. I tilsynssaker bør
det i tillegg klart komme frem informasjon om hvilke tiltak som evt skal settes
i verk for å forbedre tjenestetilbudet på bakgrunn av varslede og erfarte «feil
og mangler».
Den psykiske
påkjenningen i klage-/tilsynsprosesser
Som avsender kan man ikke gå ut fra at «alle andre» skal
være enig med alt det man selv mener og tror, men må være forberedt på at man
kanskje må evaluere sine egne meninger underveis dersom nye opplysninger
tilsier det. Enkelte opplysninger som kommer inn i løpet av saksprosessen kan
skape ulike reaksjoner, som f eks at man opplever andres uttalelser så
feilaktige/useriøse at det direkte kan virke støtende eller krenkende opp mot de
erfaringene og meningene man selv har gjort seg opp i forkant. Det vil ikke
være mulig å forhindre at dette skjer, men av erfaring har jeg et forslag som jeg
mener kan bidra til å minske den psykiske belastningen:
· Samle opp flere uttalelser med samme tidsfrist
og som naturlig hører sammen, og sende disse samlet til avsender slik at man kan
«samle» reaksjonene i stedet for å få dem «drypp vis» fordelt over et lengre
tidsrom!!!
Til deg som nå har
lest dette:
Min hensikt med denne bloggen har vært å dele erfaringer, og
om mulig klare å snu egne negative erfaringer om til et løsningsorientert fokus
for andre. I dagens innlegg er det nettopp dette jeg har forsøkt meg på. Listen
er på langt nær uttømmende, og er absolutt åpen for så vel diskusjon som for
flere forslag til bedre løsninger. Benytt gjerne kommentarfeltet under, si din
mening eller del din egen erfaring og/eller forslag til endring(er). Kanskje
kan vi sammen klare å utarbeide et dokument som kan oversendes som forslag til
endring av dagens klage-/tilsynsordninger - til det beste for så vel den
enkelte som henvender seg til som de som jobber i forvaltningsapparatet…? Om
man skal lykkes med gode endringer, er brukererfaringer det beste utgangspunkt –
la din stemme bli hørt!!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar