mandag 24. april 2017

Når du tror du ikke kan få det verre...

Mens følelser og tanker om egne framtid står i konflikt, når du endelig har våget å ta tempen på det såret som ble skapt for fem år siden, og som du siden da har lagt all din energi og krefter i å dyttet  lengst, lengt inn i ditt dypeste mørke i sjela.... Det er jo selvfølgelig nettopp da det, totalt uten forvarsle, kommer dumpende et brev "fra oven", stemplet av en offentlig instans....

I det jeg kommer til enden av brevets budskap, stiger det opp et hyl fra et sted langt der inne som jeg ikke visste eksistert. Et hyl som entydig forteller at; "Jeg orker ikke mer. Klarer ikke. Vil ikke. Orker ikke!!". I det jeg knekker fullstendig sammen i hysterisk gråt, kommer to firbeinte frøkner ilende til. På hver sin side av "matmor", tett inntil en ristende kropp i fosterstilling, legger de seg rolig ned med blikk som forteller meg at; "Vi er her. Vi er her for å passe på deg. Gråt nå. Gråt deg tom. Vi er her..."

Vi ble liggende alle tre i samme stilling. Lenge. Når den første hysteriske reaksjon stilner, når øynene begynner å gå tom for tårer, har tankene snudd; "Jeg SKAL orke det. Jeg SKAL klare å stå oppreist gjennom hele prosessen. De skal IKKE få knekke meg, slik de gjorde mot Eirik. Aldri. ALDRI!!"

Jeg tar meg tid til å kose litt ekstra med "jentene" mine. De to som ubetinget har stått ved min side gjennom "tykt og tynt". Før jeg igjen setter meg ned, åpner et office-dokument og starter jobben med å skrive (nok et) saklig brev med faglig begrunnede argumenter. Borte er alt kaos av følelser og tanker om egen framtid. Følelser som igjen er skrudd av, på ubestemt tid...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar