fredag 21. august 2015

Lenge leve velferdssamfunnet og borgernes rettsikkerhet i møte med "systemet"

I dag kom brevet, datert 20.8, som bekreftet det jeg fikk vite i telefonsamtale med politiet tidligere denne uka. Sakene som ble anmeldt 19.1 og 20.1, rettet mot kommune og sykehus som virksomhet og mot enkeltpersonell, er henlagt.

I en orientering om saksavgjørelse, blir begrunnelsen for henleggelsen oppgitt som følgende:

For at det skal kunne iverksettes etterforskning må det foreligge "rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold", jf Straffeprosesslovens § 224 første ledd. Sannsynligheten for at det er begått en straffbar handling inngår som et av flere momenter i denne vurderingen ...Ut fra en samlet vurdering av de foreliggende opplysninger kan ikke påtalemyndighetene se at vilkårene for iverksettelse av etterforskning er oppfylt.

Av brevet kommer det ikke fram hva som er "foreliggende opplysninger", det som i realiteten må anses å være årsaken til den åtte måneder lange saksbehandlingstiden hos politiet. Ei heller andre opplysninger om hva som faktisk er vektlagt ut fra de opplysningene politiet har mottatt i saken. Det eneste jeg finner av informasjon i brevet, er at dette brevet er dokumentnummer 14 i saken. Igjen tilsier dette at det foreligger åtte andre dokumenter med ukjent innhold i saken, foruten de fire henvendelsene jeg selv har sendt inn og de to brevene jeg har mottatt i løpet av saksprosessen.

Videre informeres det om i mottatte brev, at jeg er gitt "tre uker fra underretningen er mottatt" til å kunne påklage henleggelsesbeslutningen til Statsadvokaten. Tre uker... TRE små uker er jeg altså gitt til å kunne innhente den informasjonen jeg trenger, gjennomgå dette, finne fram til "gyldig dokumentasjon" for egne argumenter og utarbeide en klage til Statsadvokaten! Tre uker, der jeg i realiteten skal foreta den samme "jobben" som politiet har brukt åtte måneder på!!

Jeg tror vel egentlig ikke jeg trenger å si så mye mer om dette, annet enn at det som allerede nå er helt åpenbart for de fleste: Det vil bli tre svært så hektiske uker her hjemme for å komme "i mål" innen den fristen jeg er gitt... Lenge leve velferdssamfunnet og borgernes rettsikkerhet i møte med "systemet", sier jeg bare!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar